sábado, 12 de diciembre de 2009

VALORACIÓ DE LA PAC2 I LA PAC3.

La PAC 2, cració d'una webquest en grup i la PAC 3, anàlisi de material (en el meu cas una webquest) m'ha permès aprofundir en aquesta estratègia didàctica. És un material basat en la teoria constructivista de l'aprenentatge i l'ensenyament.

Crear-ne una i analitzar una altra publicada a diferents webs o pàgines de recursos educatius, m'ha portat a conèixer quins són els seus apartats, i quines són les seves potencialitats i beneficis, com també reflexionar.
He après que una webquest és una proposta didàctica de recerca guiada, que utilitza principalment recursos d'internet.
També he après quina és la seva dinàmica. Durant el procés es faciliten unes instruccions/suports que porten a la transformació i producció d'informació que ajuda als alumnes a assimilar i acomodar la nova informació, i a elaborar el producte final.
L'apartat avaluació conté unes rúbriques que permeten als alumnes saber per endavant que se'ls demana i així poden millorar el seu procés d'elaboració i el producte final.

L'aspecte més positiu de treballar amb una webquest és que la tasca a fer va més enllà del fet de contestar preguntes tot enganxant la informació trobada a internet. És un treball on la informació que apareix s'ha d'analitzar, sintetitzar, comprendre, crear, jutjar, valorar, publicar la informació apresa, compartir-la mitjançant una web o bloc que hagin de crear com a part del procés,...

Mitjançant la PAC2 hem creat un mini projecte d'aprenentatge per als alumnes basat en la interculturalitat, on hem intentat incrementar la motivació i l'interès del procès d'aprenentatge dels alumnes als qui va adreçada. Hem intentat proposar activitats que impliquin el desenvolupament cognitiu, que es doni l'aprenentatge cooperatiu,...
Fent la webquest hem estat nosaltres qui hem decidit els continguts a treballar, tot investigant, cercant i creant aquest recurs per a que els alumnes resolguin situacions reals de manera eficient.

La PAC3 ha consistit a analitzar una webquest basada en el tema de la interculturalitat i per a fer-ho se'ns ha facilitat un questionari obert on reflectir el nostre anàlisi. La fitxa per a catalogar recursos és molt útil. Primer de tot, perquè havies de decidir entre milers de recursos quin t'agradava, segon perquè considero que l'anàlisi ha estat molt fructífer, ja que m'ha portat a prendre consciència de cada apartat, a reflexionar sobre els diferents aspectes que la composen i sobretot, comprovar que mitjançant la webquest hem pogut tractar el tema de la interculturalitat, de manera lúdica, fent ús de la xarxa i treballant-ho més enllà de la simple memorització i incidint en la comprensió. Tercer, perquè el fet de catalogar recursos porta al mestre a la “investigació” i en el cas de voler treballar “x” webquest o altre material, saber què pretèn, quins objectius tracta, quina agrupació proposa, quin diàleg facilita,etc..


Després de tot el treball fet a la PAC2 i la PACa3, puc dir que el treball amb la webquest facilita a l'alumne el rol de protagonista dels seus aprenentages.
En quant al paper del mestre/professor, aquest no es limita a transmetre coneixement, sinó que organitza els grups, els recursos, els espais, avalua, adapta les activitats, atèn a la diversitat, ajuda a resoldre dubtes, assegura la participació de tots els alumnes,... A més a més, si es dóna el cas o si ho creu convenient, és el mestre qui el·labora la webquest i és ell qui decideix què vol treballar, com vol utilitzar el recurs i quan ho vol dur a terme.

Per acabar, dir que mitjançant l'ús de les webquest els alumnes esdevenen autònoms del seu aprenentatge, responsables, crítics i reflexius en la selecció, tractament i utlització de la informació, contrastant-la quan calgui i respectant les normes de conducta social per al seu funcionament.

Per aquells que estiguin interessats en consultar la webquest realitzada pel nostre grup a la PAC2, aquí us adjunto la URL, és la següent: http://phpwebquest.org/catala/webquest/soporte_horizontal_w.php?id_actividad=4811&id_pagina=5