sábado, 12 de diciembre de 2009

AVALUACIÓ DE RECURSOS PER TREBALLAR LA INTERCULTURALITAT EN LÍNIA



La webquest analitzada és Moviments migratoris...qui és l'estranger?


La vaig tobar a la web http://aulaintercultural.org/. En aquesta apareixen diferents apartats. Aquesta la trobem a lúltim apartat "E.D. Webquest i caceres del tresor".

La vaig triar perquè vaig veure que en ella havia col·laborat la Carme Barba, una persona molt entesa en webquest. Vaig pensar que si ella havia donat un cop de mà, de ben segur que seria una proposta interessant.

Els valors que fomenta són la tolerància, la integració, el treball cooperatiu, la solidaritat, entres d'altres.



Aquesta recurs presenta la informació de forma molt clara i entenedora.
A continuació comentaré cada apartat:

INTRODUCCIÓ: De forma engrescadora presenta un problema i proposa una solució col·laborant amb la persona que presenta el problema.

TASCA: Els alumnes ha de crear una web on hauran d'expressar un decàleg amb 10 idees principals. També es proporciona la informació detallada de com fer-ho.

PROCÉS: Aquests procés està dividit en 4 fases.

FASE 1: Es proposa investigar sobre les migracions i les cultures i per fer-ho s'ha de formar grups de 4 alumnes, on cada parella del grup tindrà rols diferents: uns seran histroriadors/es i els altres seran antropòlegs/es.
Els historiadors/es hauran d'elaborar un document amb informació sobre els moviments migratoris. Per fer-ho compten amb un document guia per a fer la recerca i amb enllaços a recursos que porten a un treball més extens com és la realització d'activitats més concretes relacionades amb totes les àreees.
També hauran de fer un mapa conceptual.
Els antropòlegs/es hauran d'elaborar un mural on s'expliqui com aprenen les cultures les unes de les altres, investigant en aspectes com el llenguatge, els invents, l'alimentació, la música,... Aquests tabé hauran de fer un mapa conceptual que reflexi l'orígen de la llengua indoeuropea. També disposen d'un document guia de cerca i d'enllaços per al treball d'aquest.
Aquest document, tant per uns com per als altres els serviran per elaborar un resum de la informació trobada.
FASE 2: FASE D'EXPOSICIÓ:
El resum anterior els servirà per a fer una conferència amb tot el grup explicant que han trobat i què han après.
Un cop han exposat tots els grups, aquests han de contestar a la pregunta Quins són els aspectes positius del contacte entre cultures?
FASE 3: FASE DE REFLEXIÓ: ACTITUDS XENÒFOBES.
Aquest és l'apartat més creatiu i on es treballen més les emocions i els sentiments.
Es proposa un anàlisi dels problemes que es deriven de la convivència entre cultures. Es proposa novament el treball en grup, però cada alumne haurà de dur a terme una activitat de les 3 proposades. Aquest és un treball més creatiu, ja que es treballa el text, el còmic i els acudits i l'observació de cartells i cançons en contra del racisme i la intolerància.
Cada activitat porta un treball explícit que porta a la reflexió. Amb el treball fet, els alumnes hauran de fer una exposició.
FASE 4: FASE DE DISSENY: LA WEB.
Aquí hauran d'expressar les seves conclusions en forma de decàleg (10 aspectes positius sobre les migracions i l'intercanvi de les cultures). També suggereix adjuntar fotos de l'exposició feta, o d'acudits, cançons,...

AVALUACIÓ:
Constra de la revisió de 3 aspectes que són:
- L'avaluació del treball en grup.
- Les eines utilitzades.
-La recerca d'informació.
Aquesta informació es recull en 2 rúbriques: una per a l'alumnat i l'altre per al professorat.
En aquest apartat es recomana als alumnes que consultin les rúbriques abans de començar el treball de la WQ.
Aquest fet el destaco positivament, ja que és de gran ajuda per als alumnes el fet de conèixer que se'ls demana i puguin fer un bon treball de cerca i no deixar-se cap aspecte important, d'altra banda es bo que sàpiguen que espera la mestra del seu procés i s'esforcin per donar el millor d'ells mateixos.

Per finalitzar vull comentar que aquesta WQ és un bon recurs per a treballar la interculturalitat des de tote les seves besants. Els diferents apartats porten a interpretar el món que ens envolta evitant el punt de vista etnocèntric. Entenent que la societat és plural. És un treball que ajuda a conèixer-nos millor, a enriquir-nos i a obrir la mentalitat a l'intercanvi.
La WQ pertany a un nivell mitjà, ja que les activitats proposades, tal i com cita l'apartat GUIA DIDÀCTICA s'intenta que els alumnes siguin capaços de contrastar els discursos que responen a interessos contraposats, que entenguin que hi ha una part de la societat que viu l'intercanvi entre cultures com una amenaça i que la convivència pot ser pacífica quan es reconeix el conflicte i s'intenta resoldre'l des de la negociació, amb la finalitat de contribuir al programa d'interculturalitat fort, ja que treballa la interculturalitat com un element transversal.
És un treball molt centrat en les noves tecnologies i el treball de recerca, però no proposa activitat vivencial (excepte a l'apartat guia didàctica que hi ha una reflexió).
En quant al disseny de la WQ, aquest és senzill, amb lletra clara i un color de fons força neutra que no cansa la vista. No hi ha elements distractors ni suggerents i els enllaços contenen informació molt completa pels alumnes als que va adreçada.